Om Helseforetakenes Juristforening

Foretaksetableringen i helsesektoren i 2002 medførte at sykehusene gikk ut av det kommunale/statlige tariffområdet og over i Spekter-området. Juristforbundets medlemmer i helseforetakene ble samtidig medlemmer i Juristforbundet-Privat. Medlemmene så raskt behovet for å etablere et eget nettverk som kunne samle og styrke juristmiljøet og de juridiske tjenestene i helseforetakene.

Juristene er ulikt organisatorisk plassert og har ulik funksjon. Antallet stillinger er dessuten svært ulikt i de enkelte helseforetak. Flere helseforetak har eksempelvis kun én juriststilling, noen har ingen, mens enkelte har opptil 10-15.  Likevel håndterer de samme spørsmål og problemstillinger, og har felles interesser gjennom fag, funksjon og virksomhet.

Initiativet til å etablere et nettverk for helseforetaksjuristene kom opprinnelig fra Ullevål universitetssykehus HF. Juristene var for første gang samlet i Oslo i tiden 3.-4. juni 2004 for å etablere et nettverk. Etter dette ble det nedsatt et interimsstyre, som ble ledet av Trude Kolle Martini ved Ullevål.

Helseforetakenes Juristforening ble formelt stiftet med egne vedtekter og godkjent av hovedstyret 15. september 2004. HFJ består i dag av Juristforbundets medlemmer i det enkelte helseforetak og i de 4 regionale helseforetakene. Foreningen er landsomfattende og teller over 100 medlemmer.

Aktiviteter i HFJ

Styret arrangerer en eller to nettverkssamlinger for medlemmene årlig (avhengig av tildeling av JUS-midler). Hovedsamlingen og årsmøte i foreningen arrangeres normalt i mai/juni og går over 2 dager, fullspekket med faglig relevante foredrag.

Disse samlingene har vært en stor suksess fordi de juridiske temaene som tas opp er skreddersydd for de problemstillingene juristene i helseforetakene møter i sitt virke. Juristene finner ingen tilsvarende sammensatte kurs noen andre steder. I tillegg er samlingene et sosialt møtepunkt for 75 kollegaer som etter hvert kjenner hverandre godt.

Tillitsvalgt i helseforetakene

Helseforetakenes Juristforening har tillitsvalgte ved seks helseforetak.

Helseforetakenes Juristforening har som formål å:

• Arbeide for medlemmens interesser når det gjelder lønns, - og arbeidsforhold.
  • Skape et helsefaglig og organisasjonsfaglig nettverk for medlemmene.
  • Synliggjøre og styrke juristenes rolle i helseforetakene.

Ønsker du å bli tillitsvalgt ved ditt foretak, kontakt foreningens kontaktperson i Juristforbundets sekretariat.

Akademikerne går inn for at også sykehus og helseforetak gis større handlefrihet i lokale lønnsforhandlinger. Harald Platou er forbundets representant i Akademikernes forhandlingsutvalg.

Kontaktinfo: Harald Platou: harpla@ous-hf.no

Kontaktperson i sekretariatet