Statsbudsjettet: — Ønsker regjeringen egentlig heltidsstudenter?

Publisert 08.10.2024

Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student

Regjeringen har lovet å jobbe for en trygg studentøkonomi. Nå er fasiten her: Studiestøtten økes bare med 2,9 prosent. — Vil føre til økte forskjeller og dårligere råd for studenter.

— Dette statsbudsjettet legger ikke til rette for at alle kan være heltidsstudenter, men heller til økte forskjeller, svekket kjøpekraft og dårligere råd for studenter. Dette holder ikke mål. Man kan spørre seg om regjeringen egentlig ønsker heltidsstudenter, sier Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student.

Regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2025 er lagt fram. Det er lagt opp til en økning i studiestøtten på 2,9 prosent. Dette utgjør en økning på under 400 kr i måneden, og er under forventet prisvekst. I en undersøkelse utført av Samfunnsøkonomisk Analyse kom det fram at studiestøtten har mistet 20 prosent av kjøpekraften på 20 år.

— De fleste kan ikke få økonomisk hjelp fra foreldre og må derfor jobbe. Dermed kan de ikke fokusere fullt ut på studiene. Vi er på vei til en tilstand der høyere utdanning i større grad blir forbeholdt de som har ressurssterke familier, sier Roland.

— Studentenes situasjon må tas på alvor

Etter flere år med press for å bedre studentenes økonomi, blant annet fra Juristforbundet, hadde regjeringspartiene i sine partiprogram foreslått å knytte studiestøtten til folketrygdens grunnbeløp (G).

— Vi hadde forventet en slik styrking av studentenes økonomi. Det er helt avgjørende at studiestøtten knyttes til grunnbeløpet for å sikre at studentenes økonomi også holder tritt med kostnadsutviklingen i samfunnet. På sikt må den økes til 1,5 G, forteller Roland.

Leieprisene og levekostnadene er høye og økende, og gjør det enda vanskeligere for studentene å klare seg uten jobb ved siden av studiene.

— Det er på tide at studentenes situasjon blir tatt på alvor, avslutter Roland.