Har du en kandidat til Akademikerprisen 2024?

Publisert 14.04.2024
Andreas Wahl mottok Akademikerprisen for 2022 av juryleder Merete Nilsson. Foto: Akademikerne

Juristforbundet er invitert til å komme å komme med forslag på kandidater til Akademikerprisen. Om du vet om en verdig kandidat, hører vi gjerne fra deg.

Akademikerprisen gis til norske eller utenlandske personer som har utmerket seg med sin forskning, kunnskapsformidling eller bidrag til akademisk frihet. Prisen er en skulptur av Nico Widerberg og 200 000 kroner i støtte til prisvinners arbeid i kunnskapsformidling.

Send oss din kandidat

Ifølge retningslinjene for prisen er det hovedstyrene i Akademikernes medlemsforeninger som kan fremme forslag på kandidater til prisen. Hver forening oppfordres til å foreslå minst én kandidat. Om du vet om en verdig kandidat du mener Juristforbundet bør foreslå for juryen, hører vi gjerne fra deg.

Juryen vil vektlegge aktualitet blant kandidatene og deres arbeidsområder. Det er ønskelig med kandidater som inspirerer til å velge den akademiske veien.

Send inn din kandidat til til post@juristforbundet.no. Frist 13. mai.

Tidligere vinnere av Akademikerprisen

2023: Anne Sverdrup-Thygeson bevaringsbiologi ved NMBU

2022: Andreas Wahl, fysiker og programleder

2021: Line Vold og Espen Rostrup Nakstad, avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet og assisterende helsedirektør i Helsedirektoratet

2020: Hans Petter Graver, professor i juss ved Universitetet i Oslo

2019: Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo

2018: Nora Sveaass, psykolog og professor ved Universitetet i Oslo.

2017: Marie Moe, doktorgrad i informasjonssikkerhet, NTNU og SINTEF.

2016: Dag Berild, overlege ved Ullevål sykehus og er professor i infeksjonssykdommer.

2015: Anine Kierulf, postdoktor, Norsk senter for menneskerettigheter.

2014: Tiril Willumsen, professor ved det odontologiske fakultet, UiO.

2013: Alexander Cappelen, professor i økonomi ved NHH.

2012: Sissel Rogne, direktør i Bioteknologinemnda og professor II ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, UiB og ved Institutt for naturforvaltning, UMB.

2011: Kalle Moene, professor i samfunnsøkonomi ved UiO.

2010: Dag O. Hessen, professor i biologi ved UiO.

2009: Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved BI.

2008: Reidun Førde, professor i medisinsk etikk ved UiO.