Vil du bli arbeidslivskyndig meddommer?

Publisert 11.04.2024

Som arbeidslivskyndig meddommer er man meddommer i arbeidsretten. Dette er et spennende og viktig verv. Om du kan tenke deg å melde deg til vervet ønsker vi å høre fra deg.

Meddommerne blir oppnevnt av domsstoladministrasjonen hvert 4. år. Juristforbundet er en av organisasjonene som blir bedt om å foreslå kandidater før oppnevningen.

Hva slags saker blir man involvert i?

Det kan oppstå tvister om arbeidsgiverens og arbeidstakerens rettigheter og plikter. Dette kan være tvister i forbindelse med oppsigelse, avskjed, midlertidig ansettelse, innleie, suspensjon, virksomhetsoverdragelse, diskriminering, trakassering osv. Disse må løses av domstolene.

Arbeidsmiljøloven kapittel 17 regulerer behandlingen av tvister om arbeidsforhold. I slike saker blir retten som hovedregel satt med to arbeidslivskunnskapsrike meddommere i tillegg til fagdommeren. Arbeidslivskunnskapsrike meddommere skal sikre at retten er satt med dommere med praktisk erfaring og spesiell innsikt i arbeidsforhold. De skal være kunnskapsrike om arbeidslivet og bidra til at partene har tillit til domstolene som tvisteløsningsorgan i slike saker.

Praktisk informasjon

Domstoladministrasjonen vil oversende mottatte kandidatnavn for vandelskontroll hos politiet. Personer som ikke oppfyller vandelskravene, vil bli fjernet fra listen. Selve oppnevningene utføres av Domstoladministrasjonen høsten 2024. De som oppnevnes vil motta informasjon om oppnevningen sammen med generell informasjon om vervet.

Reglene om valgbarhet i domstolloven §§ 70-72 kommer til anvendelse for arbeidslivskyndige meddommere:

1. § 70 stiller generelle krav til den som skal velges som meddommer. Blant annet er det krav om at man må være under 70 år ved valgperiodens start.
  2. § 71 lister opp hvilke typer stillinger som gjør en person utelukket fra valgbarhet. Dette gjelder bl.a. ansatte ved påtalemyndigheten, domstolene og praktiserende advokater og advokatfullmektiger. Obs: Domstoladministrasjonen ber om at heller ikke ansatte som er i permisjon fra stilling opplistet i § 71, foreslås.
  3. § 72 oppstiller vandelskrav

Følgende opplysninger trengs om de som foreslås som kandidater:

• Fullt navn
  • Personnumnmer
  • Telefonnummer
  • Arbeidsgiver, yrke og stilling
  • E-post

Kandidater kan foreslås til e-post: post@juristforbundet.no. Frist: 2. mai.

Her finner du mer informasjon om vervet som arbeidslivskyndige meddommer.