– Skeptisk til krisetiltak uten stortingskontroll

Publisert 24.04.2024

Sverre Bromander, president i Juristforbundet. Foto: Espen Sturlason

Regjeringen forslår at den kan sette inn tiltak i kriser og krig gjennom forskrift, altså uten Stortingets godkjennelse. Juristforbundet er bekymret for at dette svekker den rettslige og parlamentariske kontrollen.

Regjeringen har sendt på høring et forslag om regulering av det sivile arbeidslivet i en sikkerhetspolitisk krise og krig. Forslaget legger opp til at tiltak kan fastsettes i forskrift. Det vil i praksis si at regjeringen blir lovgiver. Juristforbundet er bekymret for at forslaget svekker den rettslige og parlamentariske kontrollen av regjeringens bruk av fullmakter.

– Det er et farlig landskap lovgiver beveger seg inn i med dette forslaget, hvor både rammene og prinsippene for vårt liberale demokrati og vår rettsstat testes og tøyes. Da bør man være helt sikker på at man er på trygg grunn, selv om behovet for lovforslaget er forståelig. Vi har vanskelig for å se at dette er godt nok ivaretatt i forslaget, kommenter Juristforbundets president Sverre Bromander.

– Vi kjenner ikke til noen grundig evaluering av hvorvidt våre menneskerettslige forpliktelser ble godt ivaretatt under håndteringen av koronapandemien. Dette er langt fra beroligende når så liten oppmerksomhet rettes mot våre helt grunnleggende forpliktelser overfor samfunnet.