Er straffene strenge nok?

Publisert 05.07.2023

Lars Roar Frøyland er hovedforfatter av rapporten om rettsoppfatningen i Norge. Foto: Lars-Roar Froyland

Folk rettsoppfatning er tema for en fersk rapport fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet. Her kommer det frem et sprik mellom folks bilde av straffenivået, hva de synes det skulle være og realitetene. Vi tar debatten på Rettssikkerhetskonferansen 18. oktober.

De som skal se på resultatene i rapporten og debattere om folkets rettsoppfatning bør reflekteres i rettssystemet, er forsker Lars Roar Frøyland fra Senter for velferds- og arbeidslivsforskning, Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet, advokat Frode Sulland fra Advokatfirmaet Sulland AS og advokat Tonje Lilaas Larsen fra Advokatfellesskapet Mette Y. Larsen & Co. Debattleder er Iselin Øverbø fra Juristforbundet.

Meld deg på konferansen

Rettssikkerhetskonferansen arrangeres for 16. gang av Juristforbundet onsdag 18. oktober kl. 12.00 i Gamle Logen i Oslo. Her kan du melde deg på.

Rettssikkerhetskonferansen åpnes av Juristforbundets president Sverre Bromander, og årets Rettssikkerhetspris blir delt ut. Vinneren vil også holde det tradisjonsrike Rettssikkerhetsforedraget.

Konferansen ledes av Juristforbundets kommunikasjonsrådgivere Iselin Øverbø og Vegard Valestrand. Etter konferansen blir det som vanlig baksnakk, en mulighet for å reflektere over konferansens temaer over et glass.