Humanitær støtte til Guatemala og hjemlig rettshjelp

Publisert 31.08.2022

iStock.com/ThitareeSarmkasat

Hvert år inngår Juristforbundet humanitære samarbeidsavtaler med utvalgte organisasjoner som arbeider for rettssikkerhet, noe som inkluderer økonomisk støtte. For 2022 har hovedstyret valgt å vektlegge frivillig studentdrevet rettshjelp, Gatejuristen i Tromsø og et rettssikkerhetsprosjekt for kvinner i Guatemala.

Landsmøtet i 2020 vedtok at 0,5 prosent av kontingentinntektene skal brukes til humanitært engasjement med fokus på rettssikkerhet. For 2022 utgjør dette 435 000 kroner.

Innsatsvillige jusstudenter

Noe av disse midlene er bundet opp av tidligere vedtak. Hovedstyret vedtok nylig å fordele 204 000 kroner av de resterende midlene på de fire studentdrevne rettshjelptiltakene. Jussbuss (Oslo), JURK – Juridisk rådgivning for kvinner (Oslo), Jussformidlingen (Bergen) og Jusshjelpa Nord-Norge (Tromsø) driver lavterskel rettshjelp basert på frivillige jusstudenter med beundringsverdig engasjement. Til dels foregår virksomheten som oppsøkende rundt i egen landsdel.

Hovedstyret har i forbindelse med behandlingen av det humanitære engasjementet vedtatt at «Juristforbundet skal ha som målsetting å være den tydeligste og synligste forsvarer av rettshjelptiltak og rettshjelpsordninger.»

Gatejuristen i Tromsø

Gatejuristen driver omfattende rettshjelp , gjerne oppsøkende, til rusbrukere, personer som bor ute og andre som sliter med å hevde sine rettigheter. Institusjonen er etablert i en rekke norske byer, de fleste stedene som en underavdeling av Kirkens Bymisjon. Dette gir dem en viss økonomisk ryggrad.

Gatejuristen i Tromsø er imidlertid selvstendig og er helt avhengig av gaver for å drive sin virksomhet. Hovedstyret har derfor vedtatt å bistå dem med 51 000 kroner for driftsåret 2022.

Støtte til voldsutsatte kvinner

Juristforbundet har gjennom mange år samarbeidet med Fokus – Forum for kvinner og utviklingsspørsmål om prosjekter for å styrke rettssikkerheten i Guatemala, særlig for kvinner og barn. Hovedstyret har tidligere vedtatt et nytt treårig samarbeid med Fokus for perioden 2020-2022 med en støtte på 180 000 kroner årlig.

Det dreier seg om et prosjekt som skal gi rettshjelp til kvinner og jenter som har vært utsatt for seksualisert vold og drive politisk påvirkning for større rettssikkerhet og trygghet for denne gruppen. Prosjektet finansieres av Norad, men Fokus mangler egenandelen på 10 prosent som er forutsetningen for resten av finansieringen. Juristforbundet dekker denne egenandelen.