Frisk og tydelig om rettssikkerhet

Publisert 18.06.2018
Det påtroppende barneombudet kommer til Rettssikkerhetskonferansen 26. september. Det gjør også styrelederen for Nasjonal institusjon for menneskerettigheter. Dessuten deles Rettssikkerhetsprisen ut med påfølgende foredrag.

Også nye, friske innganger til rettssikkerheten står på programmet: Finn Myrstad fra Forbrukerrådet skal svare på om vi velger bort rettssikkerheten vår når vi godtar usette avtaler på nett. Basert på sin kronikk «Vi er de skamløse» skal forfatter og samfunnsdebattant Nancy Herz snakke om ytringsfrihet i kampen for individuell frihet.

Sjefen for Teater Ibsen i Skien, Thomas Bye, har engasjert seg sterkt i Torgersen-saken og har satt opp et stykke om justismord som også gjestet Nationaltheatret på forsommeren. Han skal ta for seg justismordets dramaturgi.

Naturligvis blir Rettssikkerhetsprisen delt ut som alle år tidligere, og vinneren vil holde Rettssikkerhetsforedraget. Det har kommet inn rekordmange nominasjoner, og juryen er godt i gang med arbeidet. Vinneren offentliggjøres 5. september.