Aktuelt
De fleste områder hvor kommunen utøver myndighet er regulert i lov og forskrifter. Innbyggerne har derfor et stort behov for juridisk veiledning fra kommunen. Dette er et vesentlig argument for at enhver kommune bør ha minst én jurist ansatt.
Ville du godtatt at en elektriker gjorde et kirurgisk inngrep på deg? Neppe. Likevel godtar mange av oss, uten å vite det, at ansatte uten juridisk utdanning foretar tunge juridiske vurderinger i kommuner over hele landet. Dette går ut over rettssikkerheten til innbyggerne.
Kommunene fatter vedtak og beslutninger av stor betydning for innbyggerne. Feil i saksbehandlingen og feil lovforståelse kan få store konsekvenser for enkeltpersoner. Det er viktig for innbyggernes rettsikkerhet at kommunene følger lover og regler, og fatter juridisk korrekte vedtak. Dette forutsetter at kommunene har nok tilgang til juridisk kompetanse.
Kommuneprosjektet er det viktigste satsningsområdet for Juristforbundet – Kommune de neste to årene. Det skal vise hvorfor tilstrekkelig juridisk kompetanse i kommunene er en forutsetning for innbyggernes rettssikkerhet. Da trenger prosjektgruppen gode eksempler å vise til – og ber dere tillitsvalgte om hjelp.
Styrke innbyggernes rettssikkerhet i møte med kommunen ved at alle kommuner og fylkeskommuner knytter til seg minimum én jurist med master i rettsvitenskap/cand. jur. for å sikre innbyggerne kvalitet i drift, saksbehandlingen og vedtak. Dette er hovedmålet for det fireårige prosjektet styret i Juristforbundet – Kommune startet i begynnelsen av 2019. Nå begynner kommuneprosjektet å ta av.