Endringer på jobben?
Store endringer på jobben, å bytte jobb eller å oppleve store omskiftninger privat, dytter oss ut av komfortsonen for en periode. Også de positive endringene kan gjøre det. Mange av endringene opplever vi stort sett som spennende og stimulerende, og vi tar dem på strak arm.
De fleste vil si at de liker forandringer, i alle fall dem vi har tatt initiativet til selv. De fleste liker ikke at noen kommer og forandrer noe for oss. Vi vil vite hva som skjer og hvorfor. Vi vil involveres. Usikkerhet blir lett en stressfaktor, og de fleste større endringer innebærer usikkerhet. Slitsomt, synes de fleste. Endring er ikke nødvendigvis lett. Det vet alle som har prøvd å endre på noe i sitt eget liv. Og så reagerer vi forskjellig fordi vi er forskjellige.
Sannsynligvis vil endringer som ikke påvirker deg direkte, eller som du i hovedsak opplever som bare en fordel, gå litt av seg selv. Det er først når du opplever at endringen kan medføre at du må gi slipp på noe som er veldig viktig for deg at reaksjonene kommer.
Når det er snakk om omstillinger på en arbeidsplass, er det ofte fakta og tall, og hvor bra det kommer til å bli etter endringen, som i hovedsak blir presentert av ledelsen. Samtidig tenker hver og en (lederne også) «hva vil dette innebære for meg»?
Erfaringen viser at det blir gjort veldig mye godt arbeid når det gjelder planlegging og gjennomføring av de forretningsmessige sidene av omstillinger og endringer. Tallene, logistikken, informasjonsplanen og jussen er som regel godt ivaretatt. Det er bra. Hva så med den viktigste ressursen, menneskene i organisasjonen? Er lederne trent og klare for oppgaven? Er det tatt med i planleggingen å øke kompetansen på hvordan en best leder mennesker i en omstillingsprosess?
Hva som oppleves som viktig for hver og en, kan variere. Det som kan se ut som en bagatell for en, kan være viktig for en annen. Som leder er det viktig å fange opp dette og invitere til dialog. I disse situasjonene er det ikke alltid lederen kan finne løsninger som alle er fornøyde med, eller kan omgjøre beslutninger. Men er du leder, er det svært viktig at du viser interesse for hvordan medarbeideren opplever situasjonen, viser respekt for medarbeiderens perspektiv, at du er til stede og lytter. Dette opplever mange ledere som krevende fordi en vanligvis i lederrollen nettopp skal løse problemer «her og nå» for så å komme raskt videre. Men selv om dette kan oppleves ubehagelig eller uvant, vil det å ha informasjon om hvordan hver enkelt faktisk opplever situasjonen, utvide perspektivet og bidra til å lette en nødvendig endringsprosess.
Som medarbeider er det viktig å finne ut hva en selv kan gjøre, og kanskje selv ta initiativet om du har behov for informasjon, avklaringer eller støtte – enten på egen hånd eller gjennom tillitsvalgte. Ikke fall for fristelsen det er å spekulere eller tette behovet for informasjon med antakelser. Det at det ikke er noe nytt å informere om, er også viktig informasjon. Ledere bør informere hyppig, selv om det ikke er ny informasjon, og være tilgjengelige. Dette motvirker rykter og unødvendig uro. Men ofte har medarbeiderne et større informasjonsbehov enn ledelsen er klar over, og da er det viktig å formidle dette og etterspørre informasjon.
Ved å erkjenne og respektere at endringen oppleves som krevende, legger vi et godt grunnlag for å finne ut hvordan vi skal håndtere den nye situasjonen og etter hvert tilpasse oss den. Noen ganger kan det være vanskelig å få øye på de menneskelige reaksjonene på endring, også egne reaksjoner. Det er forskjell på å føle motstand (og gi uttrykk for denne) og å være en reell motstander. Nøkkelen her er ofte tid og informasjon. Ledere og tillitsvalgte må være tett nok på, støtte og stille krav og stå i det mens endringen pågår. Og som medarbeidere kan vi bidra med innspill og forventninger, se nye muligheter og være støttende for kolleger, og dermed bidra konstruktivt til en god prosess.
Det kommer fortsatt til å bli mange små og større endringer på mange arbeidsplasser. Det må til for at vi skal klare å løse oppgavene fremover. Hvordan kan du best leve med dette, og hva vil det innebære for deg? Og kanskje kan en endring på jobben være det du trenger for å ta tak i ting du egentlig ikke har vært så fornøyd med? Endringsvilje og endringserfaring er nyttig kompetanse i dagens arbeidsliv, så i beste fall kommer du styrket ut av endringen.