Kommunesektoren trenger mer juridisk kompetanse

Publisert 26.01.2021 av Benedicte Gram-Knutsen

Benedicte Gram-Knutsen, seksjonsleder Juristoforbundet Kommune. Foto Oda Hveem

Velkommen til det første nyhetsbrevet for tillitsvalgte i Juristforbundet – Kommune! Her vil vi dele nyheter fra arbeidet i vår egen seksjon og Juristforbundet generelt, videre gi deg verktøy for arbeidet som tillitsvalgt, orientere om våre opplæringstilbud og nettverkarenaer, dessuten forberede deg på lønnsoppgjør og andre større oppgaver.

Pandemien gir oss alle en tøffere arbeidshverdag, og framtiden virker ganske usikker. Når dette nyhetsbrevet går ut, har myndigheten satt inn svært inngripende tiltak for rundt 1,5 millioner nordmenn. Men vi skal vinne kampen mot Covid19. Og kamper vinnes om vi står sammen, kjemper sammen og tar vare på hverandre. Dette minner mye om tillitsvalgtarbeid og måten vi arbeider på.

Vi skal også stå sammen om hovedoppgaven til kommuneseksjonen i Juristforbundet denne perioden – vi skal sikre innbyggernes rettssikkerhet i møte med kommuner og fylkeskommuner ved å kjempe for en kraftig økning av den juridiske kompetansen.

Jurister garanterer riktig saksbehandling

Det er ansatt om lag 1800 jurister i kommunal sektor, en dobling i løpet av siste tiår. Juristforbundet – Kommune mener likevel at dette tallet er altfor lavt. Derfor har vi børstet støvet av det mangeårige kommuneprosjektet i Juristforbundet og satt oss ambisiøse mål.

Kommunene fatter vedtak og andre forvaltningsbeslutninger av stor betydning for innbyggerne. Det er viktig for innbyggernes rettsikkerhet at kommunene følger lover og regler, og fatter juridisk korrekte vedtak. Feil i saksbehandlingen og feil lovforståelse kan få store konsekvenser for enkeltpersoner. Det er også vesentlig at innbyggernes lovbestemte rett til veiledning, klage og overprøving sikres, uavhengig av geografisk tilhørighet, økonomi og egne ressurser.

Tilgang til juridisk kompetanse i kommunene er en forutsetning for å oppfylle disse kravene. Juridisk kompetanse gir dessuten færre konflikter, søksmål og kostbare rettsprosesser.

Faren er at kommunene grunnet dårlig kommuneøkonomi og manglende juridisk kompetanse ikke gir innbyggerne de tjenester de har lovmessig krav på. Særlig er vår bekymring knyttet opp mot barnevern, skole, helse og sosial. Hvis kommunen er for liten eller har for svak økonomi til å ansette en jurist, kan interkommunalt samarbeid om juriststillinger være et alternativ.

Bedre dialog med de viktige tillitsvalgte

De tillitsvalgte er en stor ressurs for Juristforbundet, og kommuneseksjonens styre er opptatt av at denne ressursen blir brukt riktig, til beste for medlemmene og forbundet. Engasjerte tillitsvalgte er selve nøkkelen til suksess, og vi er helt avhengig av en god og tett dialog med de tillitsvalgte for å kunne nå ut til våre medlemmer.

Med nyhetsbrevet for tillitsvalgte kan vi holde dere tillitsvalgte, både lokalt i bedriftene og i ledelsen av medlemsforeningene, oppdatert om det som skjer i forbundet og hva dere kan hente ut av tjenester. Dermed kan dere dele informasjonen med medlemmene deres, både ved å lenke opp til forbundets nettsted og dele i sosiale medier.

Dere vil få informasjon om alle opplæringstilbud og møteplasser Juristforbundet har utviklet for de tillitsvalgte. Her får man ikke bare faglig påfyll, men muligheter for utveksling av kunnskap, erfaringer og meninger. Dessuten kan dere bli kjent med og påvirke Juristforbundet.

Så gleder vi oss til det igjen blir mulig å møtes direkte, slik at vi i seksjonsstyret kan få en enda bedre dialog med alle dere tillitsvalgte.