Vil du ha verv som medlem i Skatteklagenemda?

Publisert 02.05.2024

Foto: Istock/Flash vector

Finansdepartementet vil ha forslag fra Juristforbundet på nye medlemmer i Skatteklagenemnda.

Skatteklagenemnda er et uavhengig klageorgan som behandler klager på skatt og merverdiavgift. Klageretten er en sentral rettssikkerhetsgaranti for de skatte- og avgiftspliktige, og tillit til nemndas kompetanse og uavhengighet er svært viktig. Skatteklagenemnda består av en leder, en nestleder og 51 øvrige medlemmer. Medlemmene oppnevnes av Finansdepartementet for en periode på fire år.

Hva innebærer vervet?

Skatteklagenemnda består av flere alminnelige avdelinger med tre medlemmer, og stor avdeling med fem medlemmer. Alle saker behandles i alminnelig avdeling, med mindre nemndas leder bestemmer at saken skal gå direkte til stor avdeling.

Nemndsmedlemmene deltar i alminnelig avdeling, og inntil to ganger per år i stor avdeling. Alminnelig avdeling avgjør sakene etter skriftlig behandling, mens stor avdeling avgjør saker i møte. Møter i stor avdeling vil være i Stavanger, der nemndas sekretariat er lokalisert.

Hva kreves?

Aktuelle kandidater må ha bakgrunn som jurist, økonom eller statsautorisert revisor. Vervet som medlem av Skatteklagenemnda gjelder for perioden 1. januar 2025 til 31. desember 2028.

Det vil være en fordel om medlemmene har erfaring fra skatte- og avgiftsområdet, men det er
ikke et absolutt krav om dette. Nemnda skal være balansert med hensyn til kjønn og geografisk spredning. Per 1. januar 2024 utgjør årlig godtgjørelse kroner 251 200 for medlemmer av nemnda.

Dersom du ønsker å ta på deg verv som medlem i Skatteklagenemda, hører vi gjerne fra deg.

Kandidater kan foreslås til e-post: post@juristforbundet.no. Frist: 25. mai.