Rettssikkerhetskonferansen: – Vi har i for stor grad latt teknologien få diktere

Publisert 27.09.2024

Marte Eidsand Kjørven, jusprofessor ved UiO og vinner av Rettssikkerhetsprisen 2024. Foto: Thomas Vie Nordeide/Juristforbundet

Digital rettssikkerhet, domstolenes uavhengighet og rettsstatens tilstand var noen av de sentrale temaene under årets Rettssikkerhetskonferanse.

Se opptak av konferansen nederst i saken.

–  Vi har i for stor grad latt teknologien få diktere og tilsidesette jus, menneskerettigheter og grunnleggende rettsstatlige prinsipper. I en rettsstat kan vi ikke holde ofre ansvarlig for kriminelle handlinger begått av andre begrunnet i at det er viktig for digitaliseringen at vi kan stole på en elektronisk ID.

Det sa Marte Eidsand Kjørven, jusprofessor ved UiO og vinner av Rettssikkerhetsprisen 2024, under årets Rettssikkerhetskonferanse torsdag 26. september i Gamle Logen i Oslo. Hun vant prisen for innsatsen med å kartlegge hvordan domstolene har praktisert jussen i saker om ID-tyveri, og har også belyst hvordan finansinstitusjoner har lykkes i å skyve alt ansvar for sine løsninger over på forbrukerne.

– Rettssikkerheten må hele tiden underbygges

I salen var i overkant av 200 tilskuere som fikk med seg høstens absolutte høydepunkt for alle som er opptatt av rettssikkerhet. Konferansen, som ble arrangert av Juristforbundet for 17. gang, satt sentrale temaer under lupen: naturens rettsvern, domstolenes uavhengighet, rettsstatens tilstand og effektene av kunstig intelligens på menneskerettigheter, medier og meninger.

Sverre Bromander, president i Juristforbundet, fremhevet i åpningstalen at rettssikkerhet, rettsstatens prinsipper og demokrati hele tiden må underbygges og styrkes.

– Vi bor i en av verdens mest solide rettsstater, men det er lett å ta den for gitt. Når vi ser rundt oss, ser vi hvor raskt rettsstatlige prinsipper kan bygges ned. Rettsikkerhet vil alltid være en kjerneverdi for Juristforbundet. Vi står sammen om å oppnå det samme målet: å fremme rett og hindre urett.

Se opptak av konferansen her!