Gratulerer nye jusstudenter

Publisert 31.07.2024 av Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student.

Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student.

Nye studenter i rettsvitenskap kommer inn i et fag som står overfor spennende og utfordrende forandringer. Da er det godt å ha et forbund som kjemper for økt digital kompetanse og tilbyr ressurser, nettverk og et sosialt og faglig fellesskap.

– Vi vil gratulere dere som har fått studieplass på rettsvitenskap. Vi er utrolig stolte over å se så mange engasjerte studenter velge en juridisk utdannelse. Dere er fremtidens jurister, og vil være kjempeviktige for samfunnet, særlig for å sikre rettssikkerhet, sier Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student.

Årets opptakstall for høyere utdanning er klare. Rettsvitenskap ved UiB (totalt 6294 søkere) og høstopptaket til rettsvitenskap ved UiO (5928 søkere) er Norges mest populære studier målt i både totalt antall søkere og antall søkere som har studiene som førstevalg. Ved disse lærestedene er det henholdsvis 374 og 224 planlagte studieplasser, ifølge en pressemelding fra Regjeringen. Studiet er også populært blant de andre lærestedene som tilbyr utdanning i rettsvitenskap, både på bachelor- og masternivå.

Økt fokus på digital kompetanse
De nye studentene kommer inn i faget i en tid der samfunnet blir stadig mer digitalisert, og rettsvitenskapen står overfor spennende og utfordrende forandringer. Digitaliseringen påvirker alle aspekter av samfunnet, og jussen er intet unntak.
– Kunstig intelligens skaper både muligheter og utfordringer innenfor juridisk praksis. I løpet av det siste året har Juristforbundet – Student satt fokus på å øke digital kompetanse i studiet. Fremover ønsker vi å se at utdanningsinstitusjonene tar digitaliseringen mer seriøst, og sørger for at studentene får kompetanse om digitale verktøy, sier Roland.

Støtter studentene gjennom hele studietiden
Selv om mange timer på lesesalen venter, oppfordrer Roland studentene til å huske på de sosiale aspektene ved det å være student.

– Det er viktig å trives og være aktivt med på sosiale aktiviteter. Man må ikke glemme å kose seg og nyte studietiden, sier Roland.

Som en del av Juristforbundet, det største fagforbundet for jurister og jusstudenter, støtter Juristforbundet – Student jusstudentene gjennom hele studietiden.

– Vi tilbyr ressurser og nettverk for å veilede dere i løpet av studiet, og skape et sterkt sosialt og faglig fellesskap. Vi arrangerer faglige og sosiale aktiviteter på ditt studiested som gir deg mulighet til å knytte kontakter og få innsikt i ulike juridiske karrieremuligheter. Vi er også en pådriver for at studenter skal ha en sterk stemme i utformingen av jusstudiet, avslutter Roland.

Ikke medlem? Som studentmedlem får du gratis innbo- og ulykkesforsikring inkludert i medlemskapet. Du får også tilgang til alle de gode fordelene som ordinære medlemmer får, også digital legehjelp. Les mer om medlemskap og meld deg inn her.

Bli bedre kjent med oss på Instagram og Facebook!