Gjennomslag for Juristforbundet-innspill om bedre studiestøtte

Publisert 09.08.2024

Leder for Juristforbundet – Student, Anne-Kristine Roland

Juristforbundet – Student ser meget positivt på at Arbeiderpartiet har lyttet til Juristforbundets innspill til statsbudsjettet, når de nå foreslår at studiestøtten skal følge lønnsutviklingen.

– Dette er et steg i riktig retning. Vi forventer at studiestøtten gir bedre muligheter til at man kan være fulltidsstudent, slik at man ikke må sette studier til side for å jobbe.

Det sier Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student, etter at Tonje Brenna og Arbeiderpartiets programkomite går inn for at studenter skal få studiestøtte som følger lønnsutviklingen i samfunnet. Studiestøtten vil da knyttes til G – grunnbeløpet i folketrygden. Ifølge Khrono er det foreløpig ikke bestemt hvor mange G studiestøtten knyttes til. Dette vil bli avgjort på Aps landsmøte.

Råd til å leve

Roland fremhever at det er viktig at muligheten for å ta høyere utdanning ikke er avhengig av økonomisk bakgrunn.

– Mange studenter må jobbe mye ved siden av studiene for å i det hele tatt ha råd til å leve. Noen kan få økonomisk hjelp fra foreldre og kan fokusere fullt ut på studiene. De fleste kan ikke det. Da må støtten legges bedre til rette for heltidsstudier for alle studenter, sier Roland.

Studenter i skvis

For studentene som må jobbe mye kan det bli utfordringer i forbindelse med studiestøtten. Lånekassens grense for hvor mye man kan tjene og få fullt stipend i år er 214.213 kr i året. Tjener man mer, reduseres stipendet og studielånet blir høyere. Ifølge TV2 har andelen studenter som mister stipend gått opp de siste ti årene

– Skyhøye og økende leiepriser, matvarepriser og strøm gjør det enda vanskeligere for studenter å klare seg uten å måtte jobbe mye ved siden av studiene. Lånekassen bør følge med i tiden og tilpasse støtten til utfordringene studenter står overfor, ellers settes mange av dem i skvis, sier Roland.