Statsbudsjettet: Usikker økonomi i mange kommuner

av Benedicte Gram-Knutsen, leder av Juristforbundet – Kommune

Benedicte Gram-Knutsen, leder av Juristforbundet – Kommune. Foto: Thomas Haugersveen

Taket på overføringer til kommunene vil medføre at kvaliteten på tjenestene vil variere fra kommune til kommune, tjenester som de har plikt til å levere til innbyggerne. Livsviktige tjenester innenfor helse og omsorg, barn, skole og oppvekst kan fort bli skadelidende med en svekket og usikker kommuneøkonomi.

Økning til barnevernet ikke nok

Et lyspunkt i forslaget statsbudsjett er økningen av midler til et svært viktig felt – barnevernet. Gjennom øremerkede midler ligger en erkjennelse av at barnevernet må styrkes og kvaliteten heves! Et adekvat spørsmål å stille seg er imidlertid om økte midler til helseutredning og lederstøtte alene løser krisen i norsk barnevern?

Juristforbundet har over tid påpekt at barnevernet ikke er godt nok skodd for å ivareta sitt viktige samfunnsoppdrag. Utallige tilsynsrapporter fra statsforvalterne og dommer i EMD de siste årene bekrefter nettopp dette. Det er avdekket store rettsikkerhetsutfordringer i det kommunale barnevernet.

Mangler nødvendig kompetanse

Skal regjeringen, med barne- og familieministeren i spissen, sette inn riktige tiltak, må de vite hvor skoen trykker. Bufdir kom i 2019 med en rapport der kompetansehevingstiltak i barnevernet ble utredet. Rapporten konkluderer med at det er stort behov for juridisk og psykologfaglig kompetanse i barnevernet. Det er imidlertid ikke noe som tyder på at regjeringen har tatt dette inn over seg.

I et høringsnotat fra Barne- og familiedepartementet i 2020 fremgår det at så mye som 28 prosent av befolkningen har liten eller ingen tillit til barnevernet.

Start med lovene og reglene

Juristforbundet mener at om man skal styrke barnevernet, må man starte med den juridiske kompetansen. Lovverket er selve bærebjelken i norsk forvaltning og regulerer barnevernstjenestens handlingsrom. Uten inngående kunnskap om regelverket er det lett å trå feil. Feil gjort i barnevernet får store konsekvenser, ikke bare for barna og deres familier, men også for innbyggerne og deres tillit til systemet.

Skal kvaliteten heves og tillit gjenopprettes i barnevernet, må juridisk kompetanse prioriteres. Dette lar seg vanskelig gjøre når kommuneøkonomien er presset og usikker. Juristforbundet mener derfor at øremerkede midler for å heve den juridiske kompetansen, er helt avgjørende for å styrke barnevernet.