Ber justisministeren revurdere den justispolitiske kursen

Publisert 13.05.2022

Leder i Juristforbundet seksjon Privat, Anders Schrøder Amundsen. Foto: Thomas Haugersveen

12. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022. Leder i Juristforbundet seksjon Privat, Anders Schrøder Amundsen, er kritisk til den justispolitiske kursen justisministeren og regjeringen har lagt seg på.

– Rettssikkerhet er ikke bare en ideologisk beskrivelse av forholdet mellom den enkelte borger og lovgiver, domstolene og forvaltningen. Reell rettsikkerhet har en praktisk side. Det handler om penger. For oss er det vanskelig å sitte stille og se på en justispolitisk kurs som nedprioriterer rettsikkerhet, sier Anders Schrøder Amundsen, leder i Juristforbundet seksjon Privat.

Nedprioriterer rettsikkerhet

– Målet for en rettsstat er å sikre likhet for loven. Vi vil ha et praktisk og effektivt rettssystem hvor de som trenger det får juridisk bistand. Det koster penger. Vi ber justisministeren og regjeringen  om å revurdere den justispolitiske kursen de har lagt seg på, sier Schrøder Amundsen.