Venstre utfordrer statsråden om foreldelse og voldsoffererstatning

Publisert 11.10.2022
Det norske storting med løver

Juristforbundets president sendte i forrige uke brev til justisdepartementet med anmodning om at ikrafttredelsen av ny lov om voldsoffererstatning blitt utsatt. enstres representant i justiskomiteen, Ingvild Werhus Thorsvik, utfordrer nå justis- og beredskapsministeren om å følge Juristforbundets krav i et skriftlig spørsmål til statsråden.

I brevet skriver Thorsvik følgende basert på blant annet innspill fra Juristforbundet:

Det er et vilkår i loven om at søknad må sendes innen ett år etter henleggelse av saken hos politiet i saker hvor det ikke foreligger dom. Til forskjell fra tidligere lov hvor det holdt at forholdet ikke er strafferettslig foreldet. En konsekvens av dette vil bli at saker som er henlagt før 01.01.22 vil bli avvist uavhengig av om søker er erstatningsberettiget. Dermed vil tusenvis av voldsofre som egentlig har rett til erstatning kunne stå i en situasjon hvor saken deres er foreldet etter vol.

Kontoret for voldsoffererstatning anslår selv at ca. 1 av 8 erstatningsberettigede faktisk har søkt om erstatning. Det er et stort informasjonsbehov knyttet til endringene. Dette er per nå ikke allment kjent, og vil trolig ikke rekke å bli det før loven trer i kraft

Stortingsrepresentantens bekymring deles av Juristforbundet og sentrale aktører på feltet som mener at ikrafttredelsen bør utsettes noe for å sikre at dem som etter gjeldende rett faktisk har rett også får muligheten til å vinne rett.

Thorsvik stiller derfor spørsmål til statsråden om hun vurderer « å utsette ikrafttredelsen av voldserstatningsloven og hvis ikke, hvordan vil hun sørge for at allmennheten og relevante instanser får kjennskap til innholdet i loven, all den tid kunngjøring om ikrafttredelse skjer kun få måneder før loven trer i kraft?»

Les spørsmålet til Justis- og beredskapsministeren

Ber om utsatt iverksettelse av ny lov om voldsoffererstatning