- Ber om utsatt iverksettelse av ny lov om voldsoffererstatning

Publisert 03.10.2022

Foto: Thomas Haugersveen

Juristforbundets president, Håvard Holm sendte i dag et brev til Justisdepartementet med anmodning om at ikrafttredelsen av ny lov om voldsoffererstatning utsettes. Dette med bakgrunn i at den nye loven har en frist på kun 1 år etter henleggelse for å søke om erstatning, i motsetning til nåværende lov som kun forutsetter at den ikke er strafferettslig foreldet.

I brevet påpeker Juristforbundet at dette betyr at alle henlagte saker som omhandlet fysisk vold og overgrepsiden 1975 – hvor det enda ikke er søkt om voldserstatning - blir foreldet. Kontoret for voldsoffererstatning anslår selv at ca. 1 av 8 erstatningsberettigede faktisk har søkt om erstatning. Dette var blant de utfordringene som Juristforbundet i sitt høringssvar tidligere påpekte da loven var til høring.

Videre påpeker Juristforbundet at flere sentrale aktører på feltet derfor advarer mot at loven ikraftsettes så raskt som departementet foreslår, og at ikrafttredelsen bør utsettes noe for å sikre at dem som etter gjeldende rett faktisk har rett også får muligheten til å vinne rett. At dette kan bli utfordrende oppfattes det som at departementet nå selv erkjenner. Juristforbundet støtter derfor kravet om at ikrafttredelsen utsettes.

Justisdepartementets pressemelding

Juristforbundets brev til Justisdepartementet