Pride må ikke bare være symbolpolitikk!

Publisert 24.06.2020 av Hallvard Øren, leder av Juristforbundets inkluderings- og mangfoldsutvalg.

Juni er pridemåneden, og den tiden på året mange finner frem regnbueflagget for å vise at de er inkluderende, og for mangfold. Mange virksomheter pynter imaget sitt med regnbuefarger. Regnbueflagget har blitt et symbol, og det skal vi være glade for. Det viktigste er imidlertid ikke symboler eller det vi gjør under Pride, men det vi gjør resten av året.

Juristforbundets undersøkelse om diskriminering viser at mange arbeidsgivere har en lang vei å gå!

Undersøkelsen som kom denne uken viser at én av fire har opplevd diskriminering på jobb. Få melder ifra, og fåtallet av de som melder ifra opplever at den etterfølgende prosessen har vært god. Arbeidsgiverne har en lang vei å gå!

I undersøkelsen fremkommer det at ni prosent av jurister i arbeidslivet som har opplevd diskriminering sier at dette skyldes deres seksuelle orientering. Fire prosent sier de har opplevd diskriminering grunnet sin kjønnsidentitet eller -uttrykk. For jusstudenter er tallet seks prosent for seksuell orientering og fem prosent for kjønnsidentitet eller -uttrykk. Tallene viser at det er mange jurister og jusstudenter som føler seg diskriminert på arbeidsplassen eller på universitetet.

Jeg forventer at arbeidsgivere og universiteter jobber aktivt mot diskriminering i hverdagen, året rundt. Det er da vi lykkes med å inkludere alle, og det må være målet.

Jobb mot diskriminering hele året!

Happy pride, alle sammen!