Juristdagen

Medlemmer på stand i Sandefjord

Juristdagen arrangeres lørdag 18. september 2021.

Fra klokken 11 til 14 står engasjerte og dyktige jurister på stands over hele Norge for å svare på juridiske spørsmål fra lokalbefolkningen. Juristdagen arrangeres av frivillige advokater og jurister som ønsker å bidra med gratis juridisk rådgivning.

De fleste spørsmålene dreier seg om arv, ekteskap og eiendom, samt generelle forbrukerspørsmål. Enkle spørsmål besvares på stedet, men like ofte får publikum råd om hvordan de bør gå frem videre og hvor de kan henvende seg.

Vi ønsker din hjelp!

Har du lyst til å stå på stand eller å få Juristdagen til din hjemby? Send en e-post til juristdagen@juristforbundet.no.

Hvorfor er Juristdagen viktig?

Juristdagen har de siste årene etablert seg som et svært populært tiltak fra Juristforbundet. Siden oppstarten i 2006 har vi besvart nærmere 25 000 henvendelser på stand.

Juristdagen har i år et særskilt fokus på de mest sårbare og utsatte: barn og unge. I år er det ekstra viktig at jusstudenter, jurister og advokater tar samfunnsansvar, fordi pandemien særlig har rammet barn og unge.

– Det er dessverre forskjell på å ha rett og  rett. Langt fra alle vet hvor de kan få hjelp til juridiske spørsmål eller har råd til å søke tradisjonell juridisk bistand. Mange vet ikke hvilke rettigheter de har. Dette bekymrer oss sterkt, sier presidenten i Juristforbundet, Håvard Holm.

Regionale forskjeller

I storbyene får vi også mange spørsmål om utlendingsrett, og i kystbyene får vi en del spørsmål om strandsone/allemannsrett. Totalt sett får vi flest privatrettslige spørsmål. Men en skal også merke seg at vi får mange spørsmål om rettshjelpsordninger, forskjellen på en jurist og en advokat og spørsmål om hva Juristforbundet er og hvordan det er å studere jus.

I disse byene kan du delta på Juristdagen:

• Alta

• Trondheim
  • Tønsberg
  • Verdal

I Oslo vil det være stand i alle bydeler:

• Alna - Furuset senter
  •  Bjerke - Linderud senter
  • Frogner - Majorstuakrysset v/DNB
  • Gamle Oslo - Tøyen T-banestasjon
  • Grorud - Grorud senter
  • Grünerløkka - Olaf Ryes plass
  • Nordre Aker - Storo senter
  • Nordstrand - Lambertseter senter
  • Sagene - Gråbeinsletta v/Sagene kirke
  • St.Hanshaugen - Kiellands hus
  • Stovner - Stovner senter/Stovner T-banestasjon
  • Søndre Nordstrand - Senter Syd Mortensrud
  • Ullern - Skøyen torg v/Skøyen stasjon
  • Vestre Aker - Hovseter T-banestasjon
  • Østensjø - Manglerud senter

Juristforbundet følger FHI sine retningslinjer og sjekklister for godt smittevern på alle Juristdagen-standene.