Juristdagen

Person med Juristdagen-t-skjorte. "Spør meg, jeg er jurist".

Lørdag 15. september 2018 fra klokken 11 til 14 står engasjerte og dyktige jurister på stands over hele Norge for å svare på juridiske spørsmål fra lokalbefolkningen. Juristdagen arrangeres av frivillige advokater og jurister som ønsker å bidra med gratis juridisk rådgivning.

De fleste spørsmålene dreier seg om arv, ekteskap og eiendom – samt generelle forbrukerspørsmål. Enkle spørsmål besvares på stedet, men like ofte får publikum råd om hvordan de bør gå frem videre og hvor de kan henvende seg.

I 2018 finner du oss her:

• Alta, på Torget
  • Asker, på Holmen senter
  • Bergen. på Torgalmenningen
  • Fredrikstad, i gågata ved DNB/McDonald's
  • Høylandet, ved Coop Marked
  • Hamar, på Triangelplassen i gågata (utenfor NAV)
  • Harstad, på Torget
  • Hol, i sentrum
  • Kongsberg, i gågata (sentrum)
  • Lillestrøm, i krysset Storgata/Torggata
  • Oslo, på Grønlands torg
  • Porsgrunn, Rådhusplassen
  • Sandefjord, på Hvaltorvet
  • Sandnes, i krysset Erling Skjalgsons gate/Langgata
  • Sortland, på torget
  • Stord, inne på Heiane Storsenter
  • Tromsø, på Strandtorget
  • Tønsberg, utenfor Farmandstredet
  • Verdal, utenfor Vinmonopolet på Amfi

Vi ønsker din hjelp!

Har du lyst til å stå på stand eller å få Juristdagen til din hjemby? Send en e-post til juristdagen@juristforbundet.no.

Hvorfor er Juristdagen viktig?

Juristdagen har de siste årene etablert seg som et svært populært tiltak fra Juristforbundet. Gjennom mer enn 10 år har frivillige jurister og advokater besvart over 20 000 henvendelser fra publikum.

– Det er dessverre forskjell på å ha rett og  rett. Langt fra alle vet hvor de kan få hjelp til juridiske spørsmål eller har råd til å søke tradisjonell juridisk bistand. Mange vet ikke hvilke rettigheter de har. Dette bekymrer oss sterkt, sier presidenten i Juristforbundet, Curt A. Lier.

Regionale forskjeller

I storbyene får vi også mange spørsmål om utlendingsrett, og i kystbyene får vi en del spørsmål om strandsone/allemannsrett. Totalt sett får vi flest privatrettslige spørsmål. Men en skal også merke seg at vi får mange spørsmål om rettshjelpsordninger, forskjellen på en jurist og en advokat og spørsmål om hva Juristforbundet er og hvordan det er å studere jus.