Student // Frokostforedrag i EØS-rett

Kursansvarlig
Amparo Echeverría Bjørningstad
Mobil: +4794485996
Nasjonalt Klageorgan for Helsetjenesten (Helseklage)
Krinkelkroken 1, 5014 BERGEN
Ordinær pris: 350,-
Medlemspris: Gratis
Studentpris*: Gratis
Påmeldingsfrist
16.10 kl. 12:00
* Har du vært yrkesaktiv i mindre enn 5 år betaler du studentpris

Vi har tatt kontakt med to dyktige jurister i Helseklage som vil dele litt om deres arbeidshverdag og hvilke konsekvenser EU- og EØS-retten har for dem. Vi tar sikte på å gi en introduksjon til EU- og EØS-retten og de viktigste prinsippene. Særlig fokus vil rettes til vårt selvstendige ansvar etter EØS-avtalens artikkel 3.

For å skape større innsikt i EØS-rettens virkninger, vil foredragsholderne beskrive hvordan de anvender de EU-/EØS-rettslige rettskildene blant annet ved behandling av klager på avslag om autorisasjon for helsepersonell. Relevante saker fra EFTA-domstolen og ESA vil også drøftes, samt en praktisk case om førerkort og enøyde yrkessjåfører.

Det vil serveres frokost fra kl. 08.30 i kantinen fra Søtt + Salt, før foredraget startet.

Vel møtt!

Ved spørsmål ta kontakt med arrangementansvarlig Ida på Ida.H.Jorgensen@student.uib.no.

Foredraget vil holdes av Maren Sørensen Thorsen og Eirik Teigland Tepstad. Maren Sørensen Thorsen jobber på området for utland som behandler alle klagesaker tilknyttet medisinsk behandling mottatt i andre EU/EØS-land enn Norge. Eirik Teigland Tepstad jobber på området for autoriasjon som behandler klager på avslag om autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning fra helsepersonell. Begge jobber i avdeling for Helserett.

Servering: Mat og drikke er inkludert i prisen.
Kursnummer: 249128