Juristforum: Jussens helter

Bli med på Juristforum om Jussens helter med Hans Petter Graver på Hamar. Etter foredraget vil det bli servert middag på hotellet.

Start: 30.09 kl. 17:00
Slutt: 30.09 kl. 19:00

Clarion Collection Hotel Astoria
Torggata 23, 2317 HAMAR
Påmeldingsfrist
28.09 kl. 15:00

Jussens helter

Er det riktig av juristene i forvaltningen å bøye av for politisk press, eller bør de la være å gi regjeringen juridisk legitimitet for dens syn? Har den som er med på å legitimere en ulovlig angrepskrig, et moralsk medansvar for krigen og dens følger? Hvilket ansvar har man som jurist og dommer når staten bryter lovene eller gir lover som bryter med grunnleggende moralske normer? Hva skal man gjøre for å unngå et medansvar?

Vi kan ikke forvente oss at domstolene skal beskytte oss mot overgrep fra autoritære makthavere hvis vi ikke har jurister med evne og mot til å stå opp mot makten. Viljen til å forsvare rettsstaten, også der hvor det kan gå ut over egen velferd og sikkerhet, må bli del av den juridiske korpsånden. Dette krever at vi prenter kjærlighet til rettsstatsverdiene inn i kommende jurister, og at de blir forberedt på forventningen om at de skal være rettsstatens riddere.

Hans Petter Graver

Hans Petter Graver ble cand jur ved Universitetet i Oslo i 1980 og dr. juris 1986 samme sted på avhandlingen «Den juristskapte virkelighet» (Tano 1986). Etter å ha arbeidet i Forbruker- og administrasjonsdepartementet og Regjeringsadvokaten ble han professor i 1993, i rettssosiologi, men med særlig plikt til å undervise i forvaltningsrett. Han var faglig leder for Senter for europaforskning ARENA 2001-2003 og dekan ved Det juridiske fakultet 2008-2015.

Graver har forelest om etikk, rettssikkerhet og forvaltningsrett på flere Juristforum og Juristkongresser de seneste ti årene.

Praktisk informasjon

Servering: Middag på hotellet etter foredraget. Mat og drikke er inkludert i prisen.
Kursnummer: 2021949

Vi følger FHIs retningslinjer og råd for smittevern, og det er et maks antall deltakere på hvert arrangement.

Manglende oppmøte/avmelding etter frist belastes med kr. 200.

Etterutdanning
Medlemmer av Advokatforeningen som deltar på arrangement i regi av Juristforbundet for å få etterutdanningstimer, må selv registrere dette på Advokatforeningens «Min side» eller selv holde oversikt over timene på annen måte. Husk å ta vare på dokumentasjon som invitasjon/program osv.