Debatt om EØS-skandalen

Velkommen til EØS-debatt. Stikkordene blir politisk press, tapt tillit og endring i jussutdanningen. Til debatten kommer sosiolog og leder av det kjente Brochmann-utvalget, Grete Brochmann. Fra akademia deltar førsteamanuensis ved UiO Jon Christian Fløysvik Nordrum. Og jurist og politisk kommentator Eirin Eikefjord.

Start: 05.03 kl. 08:30
Slutt: 05.03 kl. 09:15

Thon Conference Universitetsgaten
Universitetsgata 26, 0162 OSLO
Påmeldingsfrist
28.02 kl. 12:00

Stortinget har holdt sin høring, ansvarlig statsråd er byttet ut og til våren kommer granskningsrapporten som skal gi fasit på hvor det gikk galt i EØS-skandalen. Juristforbundet kommer den i forkjøpet, og inviterer til paneldebatt med følgende stikkord:
- Politisk press i forvaltningen
- Utdanningen må endres
- Tapt tillit
- Hvor smeller det neste gang?

Til debatten kommer:

GRETE BROCHMANN, professor i sosiologi og styreleder i Fritt Ord.
Hennes offentlige utvalg frarådet politikerne allerede i 2011 mot å overprøve EØS-retten hva angikk trygdeeksport. Det rådet tok de aldri.

JON CHRISTIAN FLØYSVIK NORDRUM, førsteamanuensis ved det juridiske fakultet, UiO.
Hvor mye av skylda må akademia ta? Hvorfor læres det bort så lite EØS-rett når den bestemmer så mye over norsk lov?

EIRIN EIKEFJORD, kommentator i Bergens Tidende og jurymedlem for Rettssikkerhetsprisen.
Som både jurist og politisk kommentator har Eikefjord én fot i hver leir. Hva blir de politiske konsekvensene av skandalen? Og har NOEN gjort seg fortjent til Rettssikkerhetsprisen i år?

Praktisk informasjon

Registrering og frokost: fra kl. 08.00.
Debatten starter: kl. 08.30.
Vennligst oppgi eventuelle allergier ved påmelding.

Vel møtt!