Nytt år, nytt styre

Publisert 16.02.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

På studentseksjonens årsmøte 5. februar ble jeg gjenvalgt som leder for 2023. Jeg setter stor pris på tilliten og ser frem til å arbeide videre med å utvikle studentseksjonen det kommende året.

Styret for 2023 kan dere se her. Dersom dere har saker, innspill eller spørsmål er dere som medlemmer alltid velkommen til å ta kontakt med lokalstyrelederen på deres studiested eller direkte med meg.

Nye studiesteder fra høsten

Den åttende februar kom meldingen om at NOKUT har godkjent søknadene om å opprette mastergrad fra Universitetene i Agder og Stavanger. Begge universitetene håper å starte opp allerede til høsten. Opphevelse av gradsforskriften er en sak som mange av medlemmene i seksjonen er opptatt av.

Det er viktig å understreke at Juristforbundet – Student ikke er negativ til godkjennelse av nye masterstudiesteder. Jeg innser at man kan ha fått dette inntrykket etter mediedekningen etter at BI fikk sin mastergrad godkjent i oktober 2022.

Vårt budskap er at vi ønsker utredet behovet for jurister i fremtiden, særlig sett i lys av digitalisering, og at vi ønsker en styrket finansiering av jussutdannelsen. Dette er spørsmål som alle jurister og jusstudenter burde være opptatt av.

Manglende oversikt

I tillegg har vi benyttet muligheten til å sette fingeren på at rettsvitenskap er omtrent fraværende- både i langtidsplaner for forskning og i den kommende stortingsmeldingen om profesjonsutdanninger. Den manglende satsingen på rettsvitenskap er skremmende når det er et faktum at samfunnet blir stadig mer rettsliggjort.

Å skape et rettssamfunn som ivaretar borgernes rettsikkerhet krever investeringer, både på forskingsstadiet og i selve rettsvesenet. Dette vil være en viktig sak for Juristforbundet – Student fremover.