«Kvinnelige jurister» bør bli unødvendig

Publisert 08.03.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder for Juristforbundet – Student og Andrea Aurdal, leder for Juristforbundets bachelorutvalg

Selv om flest kvinner studerer juss, ser vi likevel at flest menn blir partnere og trer inn i ledende stillinger.

Gratulerer med dagen! Kvinnedagen er og forblir en viktig dag for å markere kampen for likestilling.

Vi ser fortsatt at kvinner tjener mindre enn menn for samme arbeid og at kvinner sakker akterut i lønnssammenheng etter at de får barn. For å utjevne disse forskjellene kreves det kontinuerlig arbeid og oppmerksomhet.

20 år med kvinneovervekt

Allerede i 1999 var 470 av totalt 910 jusstudenter i Norge kvinner. Siden den gang har kjønnsgapet på studiebenken fortsatt å øke.

I er det dag er dobbelt så mange kvinner som menn som kommer inn på jusstudiet.

Økningen i antallet kvinnelige jurister ser imidlertid ikke ut til å ha utslag i rekrutteringen hos landets største advokatfirmaer. I år er mer enn tre ganger så mange menn som kvinner tatt opp som partnere, ifølge en fersk undersøkelse i DN

Må likestilles hjemme

Vil det at det er dobbelt så mange kvinner som menn som studerer jus tvinge frem en endring på den tradisjonelt mannsdominerte partnersiden?

Kanskje. Men da må kvinner og menn også bli likestilt på hjemmebane. Dette er en av grunnene til at kvinner sakker akterut i topplederjobbene.

Juristforbundets undersøkelse viser at forskjellen øker når barna kommer, og det har sammenheng med at kvinner tar en større andel av oppgavene på hjemmebane.

En må kunne endre fokuset slik at muligheten til å kunne påta seg en partnerstilling eller en lederrolle, kan bli mulig i kombinasjon med familieliv.

Tror på et skifte

Tidligere har den kvinnelige prosenten blant nye partnere vært nede på 10–12 prosent. Nå er tallet rundt 30 prosent. Dette viser at det er et taktskifte på gang.

Ifølge advokatforeningens bransjeundersøkelse er det også flere kvinner enn menn i advokatfullmektigstillinger. La oss håpe at disse får like muligheter til å bli partnere.

Vårt budskap i dag er at målet må være at det ikke lenger er behov for å snakke om «kvinnelige» og «mannlige» jurister. Vi er alle jurister og det må være en selvfølge at man har lik lønn og like muligheter, uavhengig av kjønn.

Gratulerer med dagen!