Jobbsøknaden – når du søker på din første juristjobb

Publisert 16.11.2020 av Inger-Christine Lindstrøm

iStock.com/GaudiLab

Når du har funnet en stilling du ønsker å søke på, er det på tide å skrive søknaden. Juristforbundets karriererådgiver har samlet de beste tipsene til hvordan en søknad bør bygges opp og hva den bør inneholde.

Hvordan bør søknaden bygges opp?

  • Start med å skrive hvor du har sett annonsen.
  • Skriv hva som gjør at du er interessert i akkurat denne jobben innledningsvis.
  • De har (nesten helt sikkert) lest CV’en din allerede. Det som står i CV bør ikke ramses opp i søknaden.
  • Gjør undersøkelser før du søker. Det er lurt å vite litt mer enn det som står i utlysningsteksten. Avklar for eksempel om dette er en jobb som er aktuell for nyutdannede (om du ikke er sikker).
  • Les utlysningsteksten grundig som om det var en eksamensoppgave.
  • Søknaden skal gjøre mottaker nysgjerrig på deg. Målet ditt er invitasjon til intervju.
  • Fremhev styrkene dine og motivasjonen din. Det er helt ok, og ikke det samme som «å skryte» (så lenge du ikke overdriver).
  • Vær konkret og nevn eksempler som underbygger det du skriver om deg selv og det du kan noe om.
  • Dropp å konkludere med at du er den rette for denne jobben alt i søknaden. Det må dere komme frem til sammen etter hvert.
  • Jobb med språket. Korte nok setninger. Ingen skrivefeil. Prioriter hva som er viktig å få med. Søknaden bør være på maksimalt en side.
  • Lagre i PDF før du sender den fra deg.
  • I utgangspunktet bør hver jobbsøknad skrives spesifikt for hver jobb du søker på.

Det går fint an å komme til intervju og få jobben selv om du ikke følger disse rådene. Erfaring viser imidlertid at du kan øke sjansene dine ved å vurdere hva som kan forbedres om det ikke fungerer helt slik du har gjort det frem til nå.