Studentseminar med kommunejuristene – Bli kjent med dagsaktuelle rettslige tema og problemstillinger fra kommunal sektor

I samarbeid med Juristforbundet – Student inviterer KS advokatene og Kommuneadvokaten i Oslo til et faglig og sosialt studentseminar 2. november.

Start: 02.11 kl. 16:00
Slutt: 02.11 kl. 20:00

Kursansvarlig
Amparo Echeverría Bjørningstad
Mobil: +4794485996
Kommunenes Hus
Haakon VIIs gate 9, 0161 OSLO
Påmeldingsfrist
30.10 kl. 16:00

Har du lurt på hvordan det er å være jurist i kommunal sektor? På Kommunenes hus ved Nationaltheateret vil deltagere bli presentert for mulighetene til å jobbe som jurist eller advokat i KS og kommunesektoren.

Advokatene vil også informere om ordninger for studentopphold hos Kommuneadvokaten i Oslo, og ved KS Advokatenes kontorer i Oslo, Tromsø og Kristiansand.

Karrieren din starter allerede som student. Dette er en gyllen mulighet til å knytte nettverk med bransjen og bli kjent med potensielle kollegaer!

Manuduksjon og praktikum

Advokatene holder manuduksjon i kommunal forvaltningsrett og gjennomgår en praktikumsoppgave innenfor samme temma. Oppgaven blir utdelt til påmeldte på forhånd innen fredag 27. oktober, og gjennomgås og diskuteres på seminaret.

Temaene i manuduksjonen er spesielt relevante for studenter som tar emnene JUS2211 Forvaltningsrett, JUR1580 og JUS5580 Kommunalrett.

Skal du skrive masteroppgave i rettsvitenskap?

Advokatene presenterer dagsaktuelle rettslige tema og problemstillinger fra kommunal sektor som egner seg for masteroppgave i rettsvitenskap. Dette knytter seg til rettsområder som forvaltningsrett, kommunalrett, arbeidsrett, plan- og bygningsrett, offentlige anskaffelser, statsstøtte og personvern.

Om foreleseren:

KS Advokatene

KS-Kommunesektorens organisasjon er en arbeidsgiver-, interesse- og rådgivningsorganisasjon med alle norske kommuner og fylkeskommuner som medlemmer. Organisasjonen har 15 kontorsteder i Norge, og et Europakontor i Brussel. KS advokatene er KS’ advokatkontor. Kontorets 25 advokater yter juridisk bistand til kommune-Norge innenfor alle rettsområder, og fører saker for alle rettsinstanser. I tillegg til ordinære advokatoppdrag, jobber advokatene interessepolitisk for kommunene.

Kommuneadvokaten i Oslo

Kommuneadvokaten i Oslo er landets nest største offentlige advokatkontor og et av de mest varierte sivilrettslige advokatkontorene. Kontoret har i dag ca. 25 advokater og advokatfullmektiger som prosederer alle Oslo kommunes rettsaker, samt gir juridisk rådgivning til bystyret, byrådet og øvrige virksomheter i kommunen. Kontoret har et høyt faglig nivå samt et hyggelig og uformelt miljø.

Arrangementet er åpent for både medlemmer og ikke-medlemmer. Det vil serveres mat, drikke og goodiebags!

Velkommen!

Kursnummer 239111