Hallo alle studentmedlemmer

av Johannes Ørn Thorsteinsson

Som nyvalgt leder for Juristforbundet – Student, ønsker jeg å skrive noen ord til alle dere som er studentmedlemmer i Juristforbundet og hvorfor det lønner seg å være medlem.

Juristforbundet – Student er en stor organisasjon med rundt 2300 medlemmer. Selv om vi har mange medlemmer, opplever jeg at forbundet ikke er godt nok kjent ute blant studentene på de forskjellige studiestedene. Dette kan ha en sammenheng med en lang periode med lite aktivitet på fakultetene på grunn av pandemien. Som ny leder ønsker jeg å gjøre noe med dette og løfte frem forbundet og de mulighetene vi tilbyr.

Som studentmedlem i Juristforbundet har man tilgang til mange medlemsfordeler. Den medlemsfordelen flest studenter er opptatt av, er gratis innbo- og ulykkesforsikring. Som studentmedlem er det også gratis å delta på arrangementer i regi av Juristforbundet – Student. Det kommende året er en av våre ambisjoner at det skal arrangeres flere arrangementer på hvert studiested. Vi tar sikte på at arrangementene i regi av oss i så stor grad som mulig skal gi et variert bilde av arbeidslivet og de mulighetene som finnes.

Alt for mange jusstudenter har, for eksempel, et inntrykk av at mulighetene er begrenset til forretningsjus, noe som kort og greit ikke er riktig. Som ferdigutdannet jurist har du et hav av muligheter. Dette er noe som ikke kan gjentas for ofte. Vi ønsker derfor å vise frem disse mulighetene på våre arrangementer.

Selv om bank, forsikring og arrangementer for mange er attraktive medlemsfordeler, erfarer jeg at mange studenter lurer på hvorfor de skal melde seg inn. Til de som lurer, er mitt budskap at Juristforbundet - Student skal være organisasjonen som taler jusstudenters sak, og som ivaretar deres behov. Dette kan innebære rent studietekniske saker, som for eksempel diskusjonen rundt hvor mastergradstudier skal tilbys, innholdet i rettsvitenskapsstudiet og eksamensformer. Etter mitt syn er det eksempelvis slik at rene skoleeksamener uten hjelpemidler har lite for seg i 2022.

Det kan også være saker av mer politisk karakter, som saken rundt manglende mangfold på jusstudiet, en debatt som startet for alvor i Bergen i høst. Det er neppe bare i Bergen at en slik problemstilling er aktuell. Videre har det lenge vært en viktig sak for Juristforbundet – Student at juristtittelen blir lovbeskyttet. Vi følger derfor nøye med på saken, som skal opp i Stortinget i forbindelse med vedtakelsen av ny advokatlov.

Jeg er alltid åpen for innspill fra våre studentmedlemmer, uavhengig av hvor du studerer. Dersom du har noe på hjertet, er du veldig velkommen til å sende det til meg på johannes.thorsteinsson@uib.no.