Gjør det beste ut av studiet

av Sondre Christoffer Karlsen Lie, leder av Juristforbundets studentseksjon

Sondre Christoffer Karlsen Lie

Studiehverdagen vår er plutselig helt annerledes. Men det er ingen grunn til å gi opp studiet eller sløve ned. Mitt råd er å skape god struktur i arbeidet og skille mellom «jobb» og fritid, slik vi gjør det i normale tider.

Universiteter og biblioteker er i disse tider stengt, og det gjør at de fleste av oss må strukturere hverdagen litt annerledes. Det å skulle studere hjemme istedenfor på studiestedet kan være utfordrende. Det er ikke avklart hvordan eksamenssituasjonen på de ulike studiestedene blir enda, men de jobber med alternative løsninger for både eksamen og undervisning. Det er dermed ingen grunn til å sette studiene på vent.

Mange av oss har klare rutiner. Studiearbeid gjøres på studiestedet, og andre ting gjøres hjemme. Dette er med på å skape et klart og sunt skille mellom «jobb» og privatliv. Nå kan dette skape en utfordring – med tanke på at alt skal gjøres hjemmefra. Vi i Juristforbundet – Student ønsker derfor å dele noen av våre erfaringer med deg som studerer, i håp om at det kan gjøre en ekstraordinær studiehverdag litt lettere.

Tips til å strukturere den nye «studiehverdagen»:

• Lag en god struktur for når du gjør skolearbeid, og gjør det til faste tider. Helst til de samme tidene som på studiestedet ditt. Skap et klart skille mellom når du gjør skolearbeid og når du gjør andre ting.
  • Skap en egen studieplass, enten om det er et eget rom eller en egen sone du kun bruker til skolearbeid. Dette kan være en utfordring for studenter, da mange bor i små hybler. Bare et lite hjørne kan være godt nok. Det viktigste er at du forsøker å skape et skille mellom studieplass og fritidsområde. Organiser arbeidsplassen godt, og legg vekk alle unødvendige distraksjoner.
  • Ta pauser til faste tider, for eksempel hvert 45. minutt. Hjemme har du antageligvis flere distraksjoner enn du hadde hatt på lesesalen. For å unngå disse er det viktig å holde seg til faste tider.
  • Planlegg et fast tidspunkt for en ordentlig lunsjpause. Da får du koblet av og ladet opp til en ny runde med skolearbeid. Når du er hjemme og sitter rett ved kjøleskapet, er det lett å småspise, noe som også distraherer deg fra skolearbeidet.
  • Kle på deg som om du skulle på lesesalen. Dette kan gi deg følelsen av å være tilstede i en normal studiehverdag – og kan bidra til å øke konsentrasjonen.

Andre tips til når du blir sittende mye hjemme:

• Vær i fysisk aktivitet, og få litt frisk luft hver dag. Dette kan enten være en gåtur, joggetur eller egentrening hjemme. Litt fysisk aktivitet er veldig sunt for hodet.
  • Ta en telefon eller videochat til venner og familie. Det er også mulig med mindre besøk, men her anbefaler vi å følge instruksene til Folkehelseinstituttet.
  • Diskuter skolearbeidet ditt med andre studenter. Dette kan fint gjøres digitalt. Jeg kan personlig anbefale Microsoft Teams for møter og kollokviegrupper.

I tillegg minner jeg om at Juridika.no (innlogging gjennom feide) og Universitetsforlaget gjennom idunn.no (åpen tilgang) har tilgjengeliggjort alt pensum og en rekke artikler nå som universitet og biblioteker er stengt.

Til slutt vil jeg ønske alle lykke til og håper at studiehverdagen vil gå tilbake til normalen så snart som mulig!