Akademikerne aksepterer meklingsresultatet i staten

Publisert 27.05.2021

Kari Tønnessen Nordli, leder i Akademikerne stat. Foto: Mikkel Moe, Tekna

Vi har fått til noe bevegelse i meklingen. Vi står fremdeles i en krevende pandemi, og dette var så langt vi kom i årets oppgjør, sier Kari Tønnessen Nordli, leder i Akademikerne stat.

Staten og Akademikerne ble torsdag ettermiddag enige om årets lønnsoppgjør, 17 timer på overtid. Rammen på oppgjøret er på linje med resultatet i privat sektor. Enigheten innebærer at det settes av 3,35 prosent til lokale, kollektive forhandlinger med virkningsdato 1. mai i år.

- Jeg er glad for at det blir en såpass god avsetning til lokale, kollektive forhandlinger i år. Arbeidsgiver og tillitsvalgte på den enkelte arbeidsplass kjenner de ansatte best. Det er viktig at de har handlingsrom til å løfte de som ikke har hatt en rimelig lønnsutvikling, og at de kan bruke lønn til å beholde erfarne medarbeidere, sier Nordli.

Lønnsforskjellene mellom privat sektor og staten er store og i fjor økte de ytterligere. For Akademikerne har det vært viktig at høyt utdannede i staten ikke taper mot privat sektor.

- Vår ambisjon for årets oppgjør var høyere. Mange statlige virksomheter har stor turnover og sliter med å beholde høy kompetanse. En god lønnsutvikling er en del av svaret på disse utfordringene, sier hun.

Lokale, kollektive forhandlinger i virksomhetene i staten skal være avsluttet 31. oktober i år.