Nettseminar: Regulatoriske sandkasser som verktøy for digitalisering

Foto: iStock.com

Regulatoriske sandkasser skal fremme ansvarlig innovasjon innenfor gode rammebetingelser. Men hvem får tilgang til bøtten og spaden? Hvordan kan flere få nytte av det som skjer i sandkassene?

Juristforbundets Tech Forum, Tekna Big Data og Econa's Fagnettverk for finansielle tjenester inviterer til nettseminar.

Start: 18.11 kl. 09:00
Slutt: 18.11 kl. 11:00

Nettseminar
Påmeldingsfrist
17.11 kl. 10:00

Regulatoriske sandkasser brukes som "verktøy" på områder som preges av høy utviklingstakt, og hvor tradisjonelle lovgivningsmekanismer ofte oppleves som hinder for innovasjon og utvikling. Men virker det? Hvem slipper til i sandkassene, og hvordan skal erfaringene vurderes, læringen ivaretas og kunnskapen deles?

I dette gratis nettseminaret vil blant andre Datatilsynet, Finanstilsynet og markedsaktører dele sine tanker og erfaringer med oss. Mer detaljert informasjon følger senere.

Mer om regulatoriske sandkasser

Regulatoriske sandkasser lar utvalgte virksomheter – etter søknad – teste ut produkter, teknologier eller tjenester på et begrenset antall kunder, i en begrenset tidsperiode, med oppfølging fra tilsynsmyndighetene.

Finanstilsynet har i dag en regulatorisk sandkasse for fintech (finansiell teknologi), mens Datatilsynet er i ferd med å etablere en regulatorisk sandkasse for personvern. Sistnevnte er en direkte oppfølging av regjeringens strategi for kunstig intelligens.

Formålet er å øke virksomhetenes forståelse for regelverkets påvirkning på forretningsmodeller, produkter og tjenester, og samtidig gi lovgiver og myndigheter økt forståelse for nye teknologiske løsninger og et grunnlag for hvordan rammeverket kan utvikles for å ivareta de involverte interessene på best mulig måte.

Direktesending

Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte, men du må melde deg på for å få tilsendt lenke. Lenken sendes ut dagen før sendingen.

Medlemmer av Juristforbundet bes melde seg på via påmeldingsknappen på denne nettsiden, Teknas medlemmer kan melde seg på her og Econas medlemmer kan melde seg på her. De som ikke er medlemmer, kan også melde seg på via Juristforbundets nettsider.

Møtet arrangeres av Juristforbundets Tech Forum, Tekna Big Data og Econa's Fagnettverk for finansielle tjenester.

Se nettseminaret her

Tidspunktene er veiledende.

09.00: Velkommen v/Joachim Benno, leder Juristforbundets Tech Forum

09.05: Regulatoriske sandkasser som virkemiddel for regjeringen v/Paul Chaffey, KMD

09.15: Erfaringer og refleksjoner om fintech-sandkassen v/Vidar Nordtømme, Finanstilsynet

09.30: Planer og refleksjoner om sandkassen for kunstig intelligens v/Kari Laumann, Datatilsynet

09.45: Pågående sandkasse prosjekt: Antihvitvasking v/Rikke Øksnes, Quesnay

09.55: Forventninger til sandkassen for kunstig intelligens v/Anders Holt, NAV

10.05: Samtale med Anders Løland i Norsk Regnesentral, Jon Christian Nordrum ved Institutt for offentlig rett, Liv Freihow i IKT Norge og tidligere innledere, ledet av Sigurd Mathiesen, leder Econa Oslo Akershus

10.50: Avslutning

Forelesere

Paul Chaffey
Statssekretær, Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Paul Chaffey har vært statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet siden 2013. Han kom da fra jobben som administrerende direktør i Abelia. Han har studert statsvitenskap og historie, og har tidligere jobbet i Statoil. Fra 1989 til 1997 var han stortingsrepresentant. Han har hatt styreverv i en rekke institusjoner, som Amnesty, NUPI, Universitet i Oslo, Næringslivets sikkerhetsråd og programmet Forny 2020 i Norges Forskningsråd.

Vidar Stjern Nordtømme
Tilsynsrådgiver, Finanstilsynet
Vidar Nordtømme er koordinator for Finanstilsynets regulatoriske sandkasse for fintech-virksomheter og for Finanstilsynets informasjons- og veiledningstilbud for fintech-virksomheter. Han har mastergrad i økonomi fra Bournemouth University i England og har jobbet 9 år i Finanstilsynet i avdelingen for markedstilsyn.

Kari Laumann
Prosjektleder, Datatilsynet
Kari Laumann leder Datatilsynets sandkasse for kunstig intelligens. Hun er sosiolog og har jobbet i skjæringspunktet mellom samfunn, teknologi og personvern i en årrekke med erfaring fra Teknologirådet og Datatilsynet. Kari har også erfaring som direktør for personvern i Asia for Telenor med fokus på implementering av personvernpolicy i Telenors asiatiske virksomheter.

Rikke Øksnes

Compliance Consultant, Quesnay AS
Rikke Øksnes har bakgrunn fra European Law School (Maastricht University) og United Nations University (UNU-MERIT) i Nederland. De siste to årene har Rikke jobbet med fintech og regtech i Quesnay, med spesielt fokus på KYC, AML, MiFID II og GDPR.

Anders Løland
Assisterende forskningssjef, Norsk Regnesentral
Anders Løland har doktorgrad i statistikk og lang erfaring med stordata og kunstig intelligens. Han er assisterende forskningssjef ved Norsk Regnesentral, co-director i BigInsight, og sitter i styringsgruppen for NAINE – Norwegian Artificial Intelligence Network for Europe.

Jon Christian Fløysvik Nordrum
Førsteamanuensis, UiO - Det juridiske fakultet
Jon Christian F. Nordrum er førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo. Han forsker og underviser i lovgivningslære og forvaltningsrett. Han har erfaring fra lovarbeid, bl.a. som leder av offentlige utvalg og har skrevet boken Bedre regulering: Årsak-virkningsanalyser i norsk reguleringsprosess (Gyldendal, 2019) der han drøfter ulike metoder for å anta om virkninger av lover.

Liv Freihow

Direktør politikk, IKT Norge
Liv Freihow har vært ansatt i IKT-Norge siden 2004. Hun jobber med rammebetingelser for IT-næringen, med mål om å bidra til akselerert vekst og konkurransekraft for tech-selskaper. Hun har en MA fra London School of Economics og en MSc fra University of Southern California.

Joachim Benno
Leder JF Tech Forum, Norges Juristforbund
Joachim Benno (LLM/Master of Laws) leder Juristforbundets Tech Forum. Han har arbeidet med tele-, medie- og IT-rettslige problemstillinger siden slutten av 1980-tallet. Joachim har blant annet erfaring som Director Public and Regulatory Affairs i Telenor, medlem av den svenske IT-kommissionens IT-rättsliga Observatorium og som hovedsekretær i den svenske Konvergensutredningen (om regulatoriske konsekvenser av sammensmeltningen mellom it-, telekom- og mediesektorene).

Sigurd Mathiesen
Nettverksstyreleder finansielle tjenester, Econa Oslo og Akershus
Sigurd Mathiesen har mer enn 25 års erfaring fra ledelse, styreverv, virksomhetsstyring, rådgivning, innovasjon og tilknyttet mentoring i både norske og internasjonale virksomheter. Han er utdannet med en MBA i Finans fra Norges Handelshøyskole (NHH) og har tilleggsstudier fra Handelshøyskolen BI innen strategisk styrearbeid, digital transformasjon, organisasjonsutvikling & endring samt innen forvaltningsrett og personvern ved Universitetet i Oslo. Han er i dag partner i Howart Compliance, et skandinavisk konsulentselskap innen virksomhetstyring.

Anders Holt
Anders Holt er personvernombud i NAV, med et ansvarsområde som favner 14.000 NAV-ansatte og nærmere tre millioner brukere. Han har tidligere blant annet vært personvernombud og Privacy Officer i Telenor, Communications Manager i NRK Aktivum, og Content Manager i Nextra. Han har bl.a. en magistergrad i filosofi og har også praktisert som frilans filosof i over 20 år.

Kursnr 2020974