Juristforum i Vadsø: Sivilbeskyttelsesloven

Vi ønsker velkommen til Juristforum i Vadsø 3. september.

Foredraget vil bli holdt av Erik Furevik, ansatt i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og handle om Sivilbeskyttelsesloven – moderne beredskapslovgivning i et historisk perspektiv.

Forumet er åpent for alle.

Start: 03.09 kl. 17:00
Slutt: 03.09 kl. 19:00

Scandic Vadsø
Oscars gt. 4, 9811 VADSØ
Påmeldingsfrist
27.08 kl. 23:59

Foredraget vil handle om hvordan Norge rettslig sett vil forebygge og håndtere kriser som er natur- eller menneskeskapte i fred og krig, slik dette er omtalt i den nye lovkommentaren til sivilbeskyttelsesloven.

I foredraget vil bli berørt

• Sivilbeskyttelseslovens plass i norsk internrett og i forhold til internasjonal humanitærrett (IHR)
  • Ingen ulykker skjer uten at det skjer i en kommune – hva består den kommunale beredskapsplikten i?
  • Sivilforsvaret som rettelig beskyttet organisasjon med formål å ta vare på sivilbefolkningen
  • Jussen ved evakuering og rekvisisjon – et betydelig inngrep overfor borgerne. Legalitetsprinsippets betydning.
  • Norsk korona-lovgivning og forholdet til internasjonale standarder
  • Hva betyr begrepet "krigsskueplass" i Norge?
Kort om foreleseren

Foredraget vil bli holdt av Erik Furevik, ansatt i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) hvor han arbeider som sjef i Sivilforsvaret i Midtre-Hålogaland. Han har erfaring som forsker og rådmann. I tillegg er han lærebokforfatter og forleser som universitetslektor i Samfunnssikkerhet ved Universitetet i Tromsø (UiT).

Praktisk informasjon

Servering: Mat og drikke er inkludert i prisen. 3-retters middag og drikke serveres på Scandic Vadsø etter foredraget.

Vi følger FHIs retningslinjer og råd for smittevern, og det er maks plass til 20 deltakere på dette arrangementet.

Etterutdanning

Medlemmer av Advokatforeningen som deltar på arrangement i regi av Juristforbundet for å få etterutdanningstimer, må selv registrere dette på Advokatforeningens «Min side» eller selv holde oversikt over timene på annen måte. Husk å ta vare på dokumentasjon som invitasjon/program osv.

Alle deltakere får boken «Sivilbeskyttelsesloven. Lovkommentar».