Juristforum: Rettsoppgjøret etter 1945

iStock | artisteer

Velkommen til Juristforum i Harstad 12. september.

Foredraget vil bli holdt av Baard Herman Borge, og dreie seg om Grunnlovens største prøve - Rettsoppgjøret etter 1945.

Forumet er åpent for alle.

Start: 12.09 kl. 17.00
Slutt: 12.09 kl. 19.00
Thon Hotel Harstad
Sjøgata 11, 9405 HARSTAD
Ordinær pris: 1 000,-
Medlemspris: 600,-
Studentpris: 300,-
Påmeldingsfrist
11.09 kl. 12.00
Kort om foredraget

Foredraget vil ta for seg rettsoppgjøret etter 2. verdenskrig. Grunnloven ble satt på sin hittil største prøve i overgangen fra diktatur til demokrati i Norge etter 1945. Myndighetenes ønske om et strengt og omfattende oppgjør med landsforrædere og krigsforbrytere førte i mange tilfeller til at de tiltaltes grunnlovsfestede rettssikkerhet ble krenket snarere enn beskyttet.

Foredragsholder

Baard Herman Borge, født 1963 i Bergen, Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

Foreleseren har nylig utgitt boken Grunnlovens største prøve - Rettsoppgjøret etter 1945, som har fått svært gode anmeldelser. Borge vil mer konkret snakke om forholdet mellom rett og politikk i sammenheng med rettsoppgjøret, med fokus på Stortinget og Høyesterett.

Praktisk informasjon

Servering: Middag og drikke er inkludert i prisen. Det vil bli 3-retters middag med drikke på Umami etter foredraget
Målgruppe for forumet: Åpent for alle

Etterutdanning

Medlemmer av Advokatforeningen som deltar på arrangement i regi av Juristforbundet for å få etterutdanningstimer, må selv registrere dette på Advokatforeningens «Min side» eller selv holde oversikt over timene på annen måte. Husk å ta vare på dokumentasjon som invitasjon/program osv.

Baard Herman Borge