Juristforum: Juristenes definisjonsmakt og yrkesetikk

Bergen sentrum

iStock | Gosiek B

Velkommen til Juristforum i Bergen 21. november! Juristforbundet inviterer til en kveld med Henrik Syse, hvor temaet er jurister, makt og etikk.

Kvelden avsluttes med 3-retters middag og drikke på hotellet.

Start: 21.11 kl. 17:00
Slutt: 21.11 kl. 19:00

Thon Hotel Rosenkrantz, Bergen
5003 BERGEN
Påmeldingsfrist
18.11 kl. 22:00
Utøvende makt

Hva slags definisjonsmakt, og annen makt, har egentlig jurister i samfunnet vårt, og hvordan trenger jurister å forholde seg etisk til denne makten? Etikken er det sentrale her, det vil si behovet for å forholde seg bevisst til etikken, kombinert med en god og trygg rolleforståelse. Dette er nødvendig i et samfunn der jurister faktisk er med på å utøve makt, men langt fra er alene om det.

Populær foredragsholder

Henrik Syse er filosof, forfatter og foredragsholder. Han jobber nå som seniorforsker ved PRIO (Institutt for fredsforskning) og er professor II ved Bjørknes Høyskole og nestleder i Den Norske Nobelkomité. Syse har forelest for Juristforbundet ved flere anledninger, både på Juristkongress 2012 og på mange Juristforum i hele landet. I 2019 har vi booket ham inn til Stavanger 5. juni og til Bergen 21. november.

Praktisk informasjon

Servering: 3-retters middag og drikke på hotellet fra kl. 19:15
Målgruppe for forumet: Åpent for alle

Etterutdanningssenteret JUS er med og dekker honorarer til foreleser på dette arrangementet.

Etterutdanning

Medlemmer av Advokatforeningen som deltar på arrangement i regi av Juristforbundet for å få etterutdanningstimer, må selv registrere dette på Advokatforeningens «Min side» eller selv holde oversikt over timene på annen måte. Husk å ta vare på dokumentasjon som invitasjon/program osv.

Kveldens foredragsholder er filosof og forfatter Henrik Syse.

Kursnummer: 2019921